Svar: Mælk og kop

8. december 2015

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sussi

Tak for dit brev :)

Det lyder meget fint og alderssvarende med de to flasker og ca. 400 ml mme i døgnet.

Derudover er det rigtig godt, hvis I kan få lillepigen til at drikke vand - om det er via et snapseglas, en babykop, en tudkop eller lignende betyder ikke noget, I må forsøge jer lidt frem og finde ud af, hvad der passer hende bedst. En kop med to hanke, så hun selv kan holde med begge hænder, kan være en god idé, fordi hun så selv kan styre det at drikke. Hun har en alder, hvor hun naturligt gerne vil mere og mere selv og protesterer over, hvis I forsøger at hjælpe, og det er helt okay, at hun får lov til at forsøge selv.

I kan prøve med kolde og lune væsker for at se, om det vil gøre en forskel for jeres datter.

Du kan også prøve med lidt æblejuice eller saft på brik med sugerør... Det er begrænset hvor store mængder ...

Annonce

... hun bør drikke, men nogle børn kan faktisk godt i denne alder finde ud af at drikke af et sugerør, og de kan lære det ved, at man giver dem en brikjuice, hvor du kan trykke lidt juice op, så hun kan smage og derved suger... Det kan være en måde at få lidt ekstra væske i hende på og også holde lidt gang i maven:)

Du kan også prøve at lave grøntsags- og frugtsmoothies, som har en tykkere konsistens, og som hun derfor måske bedre kan synke..

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover må du forsøge at variere hendes kost, så sammensætningen af mad hun spiser hjælper maven i gang naturligt - og hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så må du tilbyde hende lidt laktulose.

Har du talt med lægen om jeres datters tendens til fejlsynkning? Hvis det fortsætter, kan det være en god idé, at I lige drøfter det med lægen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2