Svar: Mælk og kop
8. december 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Det lyder meget fint og alderssvarende med de to flasker og ca. 400 ml mme i døgnet.
Derudover er det rigtig godt, hvis I kan få lillepigen til at drikke vand - om det er via et snapseglas, en babykop, en tudkop eller lignende betyder ikke noget, I må forsøge jer lidt frem og finde ud af, hvad der passer hende bedst. En kop med to hanke, så hun selv kan holde med begge hænder, kan være en god idé, fordi hun så selv kan styre det at drikke. Hun har en alder, hvor hun naturligt gerne vil mere og mere selv og protesterer over, hvis I forsøger at hjælpe, og det er helt okay, at hun får lov til at forsøge selv.
I kan prøve med kolde og lune væsker for at se, om det vil gøre en forskel for jeres datter.
Du kan også prøve med lidt æblejuice eller saft på brik med sugerør... Det er begrænset hvor store mængder hun bør drikke, men nogle børn kan faktisk godt i denne alder finde ud af at drikke af et sugerør, og de kan lære det ved, at man giver dem en brikjuice, hvor du kan trykke lidt juice op, så hun kan smage og derved suger... Det kan være en måde at få lidt ekstra væske i hende på og også holde lidt gang i maven:)
Du kan også prøve at lave grøntsags- og frugtsmoothies, som har en tykkere konsistens, og som hun derfor måske bedre kan synke..
Derudover må du forsøge at variere hendes kost, så sammensætningen af mad hun spiser hjælper maven i gang naturligt - og hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så må du tilbyde hende lidt laktulose.
Har du talt med lægen om jeres datters tendens til fejlsynkning? Hvis det fortsætter, kan det være en god idé, at I lige drøfter det med lægen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske